آنگاه تکنیکی برای پرورش طرح در ادامه مسیر

تکنیک آنگاه راهی برای گسترش طرح فیلمنامه

بحث چه می شود اگر را در پست قبلی مطرح کرده ام. به آن سر بزنید. اما این بحث ادامه دارد و خودش به تنهایی کامل نیست. ادامه بحث را می توانید در همین مقاله دربارۀ آنگاه بخوانید.

وقتی یک حادثه را با چه می شود اگر شروع کنیم و برای یک زندگی عادی یک پیشامد غیرمنتظره در نظر بگیریم، برای ادامه نیازمند راهی هستیم تا طرح را گسترش دهیم. اینجاست که تکنیک آنگاه مطرح می شود. زمانی که به این تکنیک روی می آوریم یعنی تازه در حال گسترش دادن طرحتان هستیم. این راهکار در حقیقت کنش فرد به شرایط به وجود آمده است. در شرایط جدید کاراکتر چه واکنشی نشان می دهد.

برای گسترش طرح چه باید کرد؟

برای این که بهتر بتوانید طرح خود را جلو ببرید و واکنش کاراکتر را بفهمید بهتر است با کاراکتر خود به طور کامل آشنا باشید. یعنی بدانید در چنین موقعیتی کاراکتر شما چه حرکتی انجام می دهد. شما نیاز دارید خودتان را جای کاراکتر خلق شده بگذارید و حرکت آن را حدس بزنید. البته بسیاری از نویسندگان به حدی خوب کاراکتر خود را خلق می کنند که به اصطلاح خودشان کاراکتر به تمامه در آن لحظه ظاهر می شود و اثری از خود صاحب اثر در کنش کاراکتر نیست. ولی چه بپذیرند چه نپذیرند خودشان کاراکتر را خلق کرده اند و کنش را جلو می برند.

وقتی می خواهید آنگاه را بسط دهید نیازمند طرح یک سری سوال هستید. این سوالات به طبع باید متناسب با شخصیت خلق شده توسط شما و چه می شود اگری که نوشته اید باشد. آیا مثالی را که در پست پیش زده ام را به خاطر دارید؟ متناسب با آن مثال می توان سوالاتی مثل چه کسی جسد را دیده است؟ خود دکتر، منشی یا دستیارش؟ اگر دکتر دیده است واکنش او چه است؟ آیا حاضر است جسد را به پلیس تحویل دهد؟ یا آن را پنهان می کند؟ اگر دستیار یا منشی آن را دیده اند واکنششان چیست؟ آیا جسد را نشان دکتر می دهند؟ یا نه به پلیس بلافاصله زنگ می زنند؟ بسته به جوابی که به هر کدام از سوالات داده می شود ادامه داستان تغییر می کند. در اینجا فرض را بر این می گذارم که دکتر جسد را دیده است و آن را تحویل داده است.

چگونگی پیش بری طرح بعد از استفاده از این تکنیک

برای ادامۀ طرح می توانیم این سوال را مطرح کنیم که در ادامه چه می شود؟ در ادامه چه می شود خیلی بستگی به هدف شما از گسترش داستان دارد. اگر هدفتان خلق یک داستان معمایی است تبریک می گویم شما تا به اینجا موفق شده اید. فرض کنید این داستان تبدیل به فیلمی شده است. فیلم را مخاطبان شما تا اینجا مشاهده کرده اند. همین که دکتر جنازه را تحویل داده است در ذهن مخاطب شما سوالات مختلفی پیش آمده است. سوالاتی چون:

یعنی چه کسی این فرد را کشته است؟

اصلا این فرد کیست؟

چرا جنازه اش در کمد دکتر پیدا شده است؟

یعنی خود دکتر او را نکشته است؟

این داستان با معما و تعلیق شروع می شود. اینکه چگونه ادامه یابد بسیار وابسته به خلاقیتتان و میزان آشنایی شما با داستان نویسی و فیلمنامه نویسی است. برای رشد در این زمینه توصیه می کنم زیاد بنویسید و زیاد بخوانید. اگر به دنبال نوشتن فیلمنامه قوی هستید صد فیلم برتر از نگاه هالیوود ریپورتر یا صد فیلم برتر IMDB را بارها و بارها ببینید. از داستانهایشان بیاموزید. برای شروع می توانید حتی فیلمنامه اقتباسی بنویسید.

آنچه که تکنیک آنگاه در اختیار شما قرار می دهد

تکنیک چه می شود اگر … آنگاه … به شما کمک می کند تا بتوانید با صرف کمترین میزان انرژی و فشار مغزی طرح خود را بنویسید و داستان خود را بیاغازید. ویژگی مهم این تکنیک کمک به شروع راحت داستان و فیلمنامه است. همچنین می توانید در ادامۀ داستان هر جا که توقف کردید از این راهکار استفاده کنید. این گونه به آسانی از توقف اجباری خارج می شوید و داستان را ادامه می دهید.

پیشنهادی برای تمرین تکنیک آنگاه

این تمرین را هر روز و به صورت مستمر تا یک سال انجام دهید. نیازی نیست خیلی خود را خسته کنید. در حد حداقل یک پارگراف صد و پنجاه کلمه ای بنویسید. وقت زیادی از شما نمی گیردو با استفاده از تکنیک به راحتی می توانید طرح خود را گسترش دهید. خیلی که وقت بگیرد ۵ دقیقه است. ولی بعد از یک سال خودتان از رشدتان در نوشتن طرح های خلاقانه شگفت زده خواهید شد.

پ.ن: در توضیح بخشی از تکنیک آنگاه نکاتی چون در ادامه چه می شود را برای گسترش بهتر طرح آورده ام. الزامن این نکات بخشی از تکنیک نیستند و فقط برای راحتی کار نویسنده تازه کار آورده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

75 − = 72